Izrael és Palesztina az őszi szünetben 2.

Ha tetszik amit látsz és olvasol, csatlakozz a Mira!Donna Facebook oldalhoz: itt. Egyben kattintsd is le a Tetszik gomb legördülő menüjében a “See First” és az “Értesítéseket kérek” beállítást, mert csak így jutnak el hozzád a friss bejegyzések és az útközbeni gyorsjelentések.

Holt-tenger - nofilter poszterek a só birodalmából

2017. október 29 - november 8.

A Nagy Kopár túra második felében ismét a természeti látványosságok vették át a főszerepet a végén pár nap Tel Avivval. A Holt-tenger igazi kuriózum. A benne fürdőzés és a környező Negev sivatag bebarangolása a gyerekek kedvence volt. Napokat pont a magas só-és ásványi anyag tartalom miatt biztosan senki nem akar ázni benne, de nem véletlenül bakancslistás sokaknak. Sehol máshol nem tapasztalható élmény, hogy milyen könnyű az olajos sószirupban lebegve, szinte teljes súlytalanságban akár olvasni a vízben. Az obligát Holt-tengerben művelődős fotó itt kötelező!

A Holt-tenger a Föld legalacsonyabb helye, 347 m-rel van a tengerszint alatt. Emiatt a leégésnek sincs akkora veszélye, naptej helyett inkább bőrápoló iszappal keni magát mindenki. Az úszószemüveget is otthon lehet hagyni mert az extrém sós vízben csak háttal lebegni lehet. Nem is érdemes megpróbálni úszni, mert a magas só- és ásványi anyag tartalom miatt a klasszikus úszás lehetetlen benne.

Minden évben pár gyatra úszó megfullad mert előrebukik fejjel és nem tud visszafordulni. Arra is vigyázni kell, hogy ne menjen a szembe. Ha friss, nagyobb méretű horzsolás, seb van valakin inkább szenvedni fog, mert marja a só, csak óvatosan! A tetejébe még nagyon grízes, olajos is a víz. Néhány napra pár órára különleges élmény, de azért a “mezei” tenger inkább alkalmas a pancsolásra. Senkit nem akarok ezzel elriasztani, a Holt-tengerben fürdeni páratlan élmény! Mi Ein Bokeknél táboroztunk le, itt a több nagy szálloda előtti parton ingyenes a fürdés, és homokkal töltötték fel a partot, így kényelmesebb. Számos fizetős spa is van a parton, ezekben mindenféle kezeléseket, extra szolgáltatásokat lehet igénybevenni. Holt-tengeri kozmetikumból is feltankolhatunk, bár ezek a tel avivi Carmel piacon olcsóbbak.

Napkelte a Masada hegyen, oázis és Tétova Teve Club

A panoráma mellett napkelte rajongó is vagyok, így a hajnali Masada hegy zarándoklat kihagyhatatalan program volt. Páratlan Holt-tengerparti panorámával lehet bekészülni a napkeltére, Izrael egyik kiemelt látnivalója. Hajnali négykor keltünk érte, hogy aradi szállásunkról odaérjünk, és épphogy csak felértünk, de megérte. A zsidók erre a hegyre menekültek a rómaiak elől, s mikor már nem volt remény inkább öngyilkosok lettek minthogy rabszolgák legyenek. Az éjjeli kelés jó hosszú napot csinált, így kilenckor már a közeli Ein Gedi oázisban csodáltuk, hogy a Negev sivatag kopárságába hogyan ékelődik be egy kanyon árnyas törésében a vízesésekkel tarkított természet. Ebbe a napba még belefért a várva várt tevegelés is a Negev Camel Ranch-on, ahol az egy órás szafari alatt alapos teve kiképzést is kaptunk. (Bár én már egy indiai szafarin gyakoroltam a teveháton megmaradás művészetét. Élmények ITT. ) No. 1. gyerekprogram, de felnőttek sem fogják megbánni. Spártai jellegű budget szállás is van a sivatagi birtokon.

Üdv a Tatooine-ról! – Buckalakás a sivatagban

A tevegelés után vettük az irányt várva várt, buckalakásnak becézett szállásunkra a híres Mitzpe Ramon kráternél. A Silent Arrow nevű tábori szállás nem a minősége miatt érdemel külön említést, de koncepciója, na, az van. A leginkább összelomizott, összetákolt sátorszállás inkább tűnik menekült tábornak mint szállásnak, mégis folyamatosan tele van. Igazi hippitanya, de a tulaj egy üzleti zseni, ugyanis ez sem olcsóbb mint egy egyszerű apartman. Ha ez a hely Ököritófülpösön lenne mindenki kiröhögné. Na de itt? A Negev sivatagban? Hiszen tudjuk, az ingatlan és vendéglátás biznisz fő mantrája, a legfontosabb szabály: location, location, location! Hát tanuljunk, így kell egy csomó pénzt keresni minimális beruházással. A föld állítólag nagyon drága, de azért lássuk be, ehhez nem kell sok befektetés. Egy estére jó volt alkalmi buckalakóként a kráter szélén egy sátorban aludni, és reggel a Tatooine porába kirakott lomi kanapén reggelizni.

Mitzpe Ramon kráter

A Negev sivatag tele van természeti látványosságokkal. Több hasonló kráter is van, de ezt az egyet feltétlen érdemes több prespektívából megvizsgálni. Nem vulkánkitörés, hanem kőzetmozgások során keletkezett.

Izrael kis ország, de ebben a gigantikus kopár kráterben azért megvan a mega érzet, rögtön kézenfogva a kicsinek látszunk innennel. A Ramon kréterben képzelhetjük magunkat a Tatooin-ra, de egy vadnyugati jelenet is pont klappol a tájba. Az űrállomás jellegű látogatóközpontban mi kihagytuk az izraeli űrhajós kiaállítást, helyette inkább a mélységes zent néztük a kráter szélén sétálva. Mitzpe Ramon álmos városkája is filmre illő, falanszterszerű környezettel tolja meg a látványt. A kráter szélén van még extra látnivaló, félig szelíd, kukázó kőszáli kecskékkel is kokettáltunk séta közben. A léptékek nehezen jönnek át fotón, gigantikus hely. Mi egy napot autókáztunk benne a geológiai látnivalók, kőrakások, színes falak között. Jabbával vagy R2D2-val nem futottunk össze de a végén  lélegzetelállító volt az a kőszáli kecske kos, akit jó közelre sikerült becserkészni miközben együtt néztük a naplementét.

Tel Aviv beaching

A tel avivit a világ egyik legjobb városi tengerpartjaként tartják számon. Nincs ellenvetésem. November elején már inkább Eilatba, a Vörös tengerhez érdemes menni hasat süttetni, de Tel Avivban is nagyon jól esett a sok kutyagolás után egy D-vitamin töltés. Két napunkból egyet leginkább mi is a beach-en töltöttünk. Egy nap alatt meglátogattuk a hires Carmel piacot, és rengeteget sétáltunk a városban. Ez a legjobb módja a Tel Avivot szintén a Világörökség listára tevő Bauhaus építészet megfigyelésének. A nácik elől ide menekülő német építészek többezer Bauhaus stílusú épületet emeltek a viszonylag fiatal városban, innen a White City becenév.

Kulináris élvezetek itt is bőven akadnak, a maracujás halvát nagyon ajánlom a Carmel piacon. A jeruzsálemi Azura étterem tel avivi testvérét is kipróbáltuk. Az inkább étlezde jellegű hely nem a design fellegvára, nagy fazekakban látványrotyog az ínycsiklandó törökös-zsidós-arabos kaja. A humusz ugyan már a fülünkön jött ki, de itt is megkóstoltuk. Nekem a paradicsomos húsgombóc volt a kedvencem. Hogy mennyire nem faxnis hely azt mutatja az is, hogy csak napi menü van, az is csak héberül. Jobb híján a rámutatás módszerével válogattunk, mert a személyzetnek a pörgésben nincs túl sok ideje a magyarázatra.

Jaffa óvárosába is átbuszosztunk, jó program onnan a tengerparton hazagyalogolni. Futóknak mondom, hogy a tel avivi beach isteni futóterep, én is egy kellemes hajnali 10 km-rel vettem búcsút a várostól. Közben végre megnézhettem milyen a fallal körülvettt vallásos beach. Nem tűnik túl logikusnak, de mellette van a melegek strandja. Igazi kuriózum, hogy Tel Avivban külön kutyás beach is van.

Szuper őszi szünetünk volt Izraelben és Palesztinában, és még legalább egy másik tíz napos túrát lehetne tenni csak új látnivalókkal. Könnyű utazni, a kaja finom, az emberek kedvesek, és a biztonsági parához is hozzá lehet szokni. Az egyetlen kontra, hogy drága. Kimaradt Armageddon, Ceasarea, Názáreth és Galilea, a Rosh Hanikra grotto a libanoni határnál, a Golan fennsík, Jerikó, Szodoma hegye, és nem voltunk Eilatban sem. A palesztin területeken Ramallah is nagyon érdekesnek tűnik.  Hosszú hétvégés rövid túrára a Tel-Aviv-Jeruzsálem minimál programot ajánlom, ha legalább 4-5 napunk van a Holt-tengert tegyétek hozzá, hosszabb túra esetén válogassatok a fentiekből.

Többen kérdezték, nem félek-e két gyerekkel Izraelbe, pláne Palesztinába átmenni. Lehetünk rosszkor rossz helyen, elismerem, de ugyanígy lehetünk rossz helyen Londonban vagy Madridban is. Talán paradoxonnak tűnik, de az állandó biztonsági para, katonai jelenlét miatt kevés biztonságosabb hely van ma a világon Izraelnél. Az utcák biztonságosak, nem ütnek le és nem rabolnak ki. És nem, a palesztin részeken sem! Bár az izraeli propaganda igyekszik elhitetni, hogy ott nagyon veszélyes egy turistának is, ez nincs így. A Hebronban látottak mindenesetre nagyon árnyalták azt az elég álszent képet, amit egy jeruzsálemi fotókiállításon láttam, melyen egy hajléktalan palesztinnak adja a kabátját egy ortodox zsidó. Sajnos palesztin guide-unknak, Aymannak igaza van,  mindkét oldalon nagyon erősen megy az agymosás, sok a szélsőséges, és amíg ez így van nehezen lesz béke. Tény, hogy Izrael megszállás alatt tartja a palesztin területeket. De ha valaki nyitottan megy át, és kívülálló a zsidó-palesztin konfliktusban nagy szeretettel fogadják. Egyelőre utópia, hogy egymással is így bánjanak. Remélem egyszer mégis megvalósul.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.